×

OBS

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View e-Privacy Directive Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Förvärldsligandet i kyrkan

Det är med stigande förvåning jag bevittnar hur långt världens sätt har tillåtits påverka många av de lokala församlingarnas liv med ivriga hejarop från NAR[1], församlingsplanteringsrörelsen, HBT-grupper, osv. En del kyrkor har bara gett upp , blir politiskt korrekta och anammat en världslig stil med förklaring "att nå människor" ( då i avsikt att de ska bli "frälsta"). Med kyrka /församling avser jag i stort frikyrkor. Man ska "attrahera" människor. Du menar att det Petrus predikade på Pingstdagen för 2000 år sedan "attraherade" judarna? [2]

Jag säger inte att männskor inte blir frälsta, men det är få. Och tecknet är att det inte finns bevis på sinnesändring och en frukt av omvändelsen[3] genom den Helige Ande. Därför att ingen omvändelse och ånger skett. Det predikas inte om synd, rättfärdighet och dom[4], bara positiva saker som folk uppskattar och man lovar ett gott och lyckligt liv. Guds helighet är ett begrepp som också fallit i glömska.  För inte tala om profetiorna och skeenden i "den sista tiden". 

Jag har personligen träffat människor som kommer från andra sammanhang utomlands och de tycker att den svenska kyrkligheten är ytlig.  Talar fortfarande om frikyrkligheten. Svenska kyrkan bl.a. är bortom all räddning. Det är ofta en modern stil i en församling för att nå "postmoderna männsikor" men det ger ingen rätt att förminska evengeliets budskap och centrala begrepp. 

Det förhärskande tillvägagångssättet för att få en människa frälst är att få denna till kyrkan , bomba med modern kristen "lovsång" , som mer liknar rockkonsert, och mot slutet be en förmodad emotionellt berörd person att "ta emot" Jesus som frälsare. Handuppräckning. Bön. "Nu är du frälst". That's it. Ingenting om blodet, korset, omvändelse, tro, försoning, evigt liv, evig fördömelse som är mycket viktiga begrepp om och från Jesus Kristus i Bibeln. 

Detta blev en anledning att starta Narrow Gate. Jesus Kristus är kristallklar i sin information till oss i evangelierna. Det handlar om omvändelse och tro. Det handlar om att ge sitt liv[5] och sedan om tillhörighet , att tillhöra Honom, att lita på Honom i alla lägen, att Han är Herre!

Att "ta emot Honom", även om det finns i Bibeln [6], som många moderna predikanter använder sig av i sina avslutningar för att locka personer till avgörelse har givit magert resultat. Undersökningar i USA visar att en mycket liten del , max 10%, av de personer som avgör sig i kampanjer o liknande, återfinns i församlingar en tid senare.

“Jag betvivlar att mer än fem procent av de bekännande kristna i USA är sant födda på nytt” (Leonard Ravenhill)

Det är inte bara det att en person ska " ta emot Jesus" till frälsning. Jesus Kristus är mycket tydlig vad som också krävs. Omvändelse och tro samt bli född på nytt. Och det kostar hela ditt liv. Allt.

Tyvärr måste jag säga att det är många i församlingarna som inte omvänt sig och de har varit kyrktrogna länge. Men man kan inte bli förvånad då gudstjänster startar med allehanda kommentarer om världsliga ting. Det är liksom OK att följa världen och dess nöjen. Men Jesus säger att han tagit oss ur världen. Världens sätt alltså. Vi måste leva i världen men inte av den.

Så det är alltså ett mål för kyrkan anno 2013 att medlemmarna ska känna sig väl till mods och ha ett fantastiskt , roligt och spännande liv?

Se på de första apostlarna. Så de hade ett "gott" liv? Enligt all tillgänglig info så blev 11 av de 12 avrättade. De hade i alla fall ett gott förhållande till Jesus Kristus. Inte bara dom utan många fler[7]. Förföljelse och förödmjukelse sker än idag på platser där man låtit islam invadera och nu sker en etnisk rensning av kristna. Det är t.ex. ingen av oss som vill åka till Syrien idag , ställa oss på torget i en liten "kristen" by och predika evangeliet. Men här i Svergie är det lugnt och stilla. Varför? En orsak är att evangeliet inte predikas på det sätt som är avsett.

Men kära broder och syster, ställ dig själv frågan: Är verkligen Jesus Herre i mitt liv eller gör jag som jag själv vill och tycker? 

”Varför kallar ni mig ’Herre, Herre’ , när ni inte gör vad jag säger? ” (Jesus)

Här är en bra artikel som bör få dig att tänka. 

Behöver kyrkan (församlingen) få höra evangelium? – Mike Gendron

Det är många andra saker som pågår i den västerländska kyrkan som var otänkbart för 50 år sedan. Så vad har hänt? Återkommer om detta så snart som möjligt.

Noter

1.http://en.wikipedia.org/wiki/New_Apostolic_Reformation

2.Apg 2:14-41

3.Gal 5:16-23

4.Joh 16:8

5.Matt 10:38

6. Matt 10:40 , Joh 13:20, Joh 1:12

7.Upp 6:9-11

Om oss

Narrow gate är en liten gemenskap som fokuserar på att sprida information om det sanna evangeliet om Jesus Kristus.

Kontakt

Web: www.narrowgate.se

E-post: info@narrowgate.se

Plats: Västerås , Sverige

Detta tror vi på

Jesus Kristus är enda vägen till Gud , Fadern. 
Vi tror på Gud Fadern, Sonen och den helige Ande. 
Vi tror på Jesu Kristi uppståndelse.
Jesus Kristus har utgjutit sitt blod på korset till lösen för våra synder.

Nyhetsbrev

© 2017 - Narrow Gate. All Rights Reserved. Designed By Narrow Gate

Please publish modules in offcanvas position.