×

OBS

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View e-Privacy Directive Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Evangeliet och kyrkan

Jag ser med stigande förvåning på uttalanden från kända pastorer, församlingsbyggare och kyrkoledare att evangeliet måste anpassas till den moderna människan på 2000-talet. Kyrkan , säger man, ska anpassas till de "utanför" så att de kan "dras" in i gemenskapen. Lovvärt syfte , men vad säger Bibeln och därmed Gud, Herren.

I en artikel [1] av Paul Alexander sägs: I grunden tror stora kyrkor att de existerar för att nå människor utanför tron. De tror inte att kyrkan är för kristna, utan kyrkan är kristna och de existerar för människor som inte är "inne" än.

Det är korrekt att kristna ska evangelisera och föra så många som möjligt in i Guds rike. Det är en direkt uppmaning från Jesus Kristus själv. Ingen kan missta sig på detta. Problemet är en antydan att "kyrkan inte är till för de kristna/troende". Denna insinuation ger ett intryck att de kristna inte har något "hem" , dvs inget eget berättigande till kyrkan. Order kyrka kommer ursprungligen från grekiska ordet ekklesia [2], vilket betyder "called out from the world and to God, the outcome is Church" dvs "människor kallade ut från världen till Gud och resultatet är Kyrkan".

Jag hävdar bestämt att kyrkan är till för de troende, för deras sammankomster, undervisning och uppbyggnad. Något annat kan man inte läsa ut från Bibeln. Kyrkan måste fungera för de troende, vara deras bas så att nya omvända människor kan föras in i gemenskapen. Hur skulle det se ut att kyrkan tar sig sådan skepnad så att en ny troende inte ser skillnad på varifrån han kommer? Det är samma värderingar som i världen, nästan samma musik och sång, samma musikstil, värdsliga referenser.

Jag hävdar att den störste av alla evengelister är aposteln Palus. Så vad gjorde han? Startade församlingar var han än kom [3]. Det var en del i hans kallelse som ett resultat av hans predikan och vittnesbörd, att Jesus kom till jorden , föddes genom jungfru maria, visade oss Faderns natur, undervisade och profeterade, frivilligt lät sig korsfästas, utgav sitt blod som ett slutgiltigt syndoffer för all världen synd , återuppstod från de döda och togs levande upp i himlen. Är inte detta nedskrivet som ett vittnesbörd av ögonvittnen? Absolut! SÅ var dessa församlingar/kyrkor anpassade till värden? Knappast. Utifrån vissa delar av Paulus och Johannes brev kan vi bl.a. läsa två exempel:

Och anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom sinnets förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds vilja, det som är gott och fullkomligt och som behagar honom. (Rom12 :2 )

Älska inte världen, inte heller det som är i världen. Om någon älskar världen, finns inte Faderns kärlek i honom. 16 Ty allt som finns i världen, köttets begär och ögonens begär och högmod över livets goda, det kommer inte från Fadern utan från världen. 17 Och världen och dess begär förgår, men den som gör Guds vilja förblir i evighet.(1John 2.15-17)

Jag har personligen hört från assisterande pastor i en kyrka jag tillhört att " församlingen är inte till för dig utan för de ej kyrkvana" och därför anpassade denna kyrka sig och gjordes "sökarvänlig" , dvs det skulle inte finnas något stötande alls visuellt (inget kors) ,i församlingens liv ( världslig musik i samband med gudstjänster) eller i predikan. Men evangeliet är "stötande". Det säger att du måste bli född på nytt , omvända dig och tro på Herren Jesus Kristus att Han kommer att rädda dig till himlen och evigt liv på den sista dagen. 

Många kyrkor idag agerar utifrån att deras främsta syfte är att växa numerärt. Ett skäl att det ger en större finasiell bas. Bara man får in människor som medlemmar och tioendegivare så är allt väl. Men är de alla frälsta? Hur ser deras frukt ut? Lever de samma liv som i världen och av den? Arbetar de på sin frälsning och helgas?

En uppenbar slutsats måste bli att kyrkan är till för de troende/kristna, som ett vittnesbörd för de otroende. För dig som vet att du lever i och av världen, även om du kallar dig kristen, så finns det ett underbart budskap till dig. Omvänd dig från dina onda vägar och tro på Jesus Kristus , viket innebär att "bli född på nytt" (Joh 3)

 Referenser

1. http://www.churchplants.com/articles/5612-3-reasons-big-churches-keep-getting-bigger.html

2http://biblehub.com/greek/1577.htm

3. Jerusalem, Joppe, Antiokia, Korint, Filippi, Efesus,etc. Se också 
http://www.biblegateway.com/topical/Church/Nave/

Om oss

Narrow gate är en liten gemenskap som fokuserar på att sprida information om det sanna evangeliet om Jesus Kristus.

Kontakt

Web: www.narrowgate.se

E-post: info@narrowgate.se

Plats: Västerås , Sverige

Detta tror vi på

Jesus Kristus är enda vägen till Gud , Fadern. 
Vi tror på Gud Fadern, Sonen och den helige Ande. 
Vi tror på Jesu Kristi uppståndelse.
Jesus Kristus har utgjutit sitt blod på korset till lösen för våra synder.

Nyhetsbrev

© 2017 - Narrow Gate. All Rights Reserved. Designed By Narrow Gate

Please publish modules in offcanvas position.