×

OBS

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View e-Privacy Directive Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Kristna stenar inte folk när dom inte tror på Jesus lära

KASTAcast first stone

 

Jesus lärde inte sina lärjungar att stena folk som man gjorde förr i tiden under Gamla Testamentets tid. Lagen då var hård och rättvis med tuffa konsekvenser om man bröt mot lagen. Fördelarna är dock att det reducerar kriminella i samhället. Men nu handlar det om att rädda dom först och inte döda dem först, dvs dom det går att rädda och som vill bli räddade. Okej, vad lärde Jesus nu då? Jo det ser vi i situationen med äktenskapsbryterskan som skulle straffas och stenas till döds för sitt horeri. Hela byn var redo att kasta sten på kvinnan och Fariseerna var där också som var dåtidens "präster" och dom ifrågasatte Jesus hela tiden men dom fick alltid svar på tal av honom också. Fariseerna utmanade Jesus och kom med äktenskapbrytaren och sa "enligt Mose lag så ska kvinnan stenas till döds, vad säger du då?" sade dem till Jesus och försökte sätta honom i en svår situation.

Han svarade dem: "den av er som är utan synd kan kasta första stenen på henne" och folk släppte sina stenar därför ingen var utan synd när dom tittade på sig själva. Han fick dom att rannsaka sig själva innan dom kastar sten på andra och dom insåg att dom var hycklare då. Den dagen hade kvinnan tur därför Jesus räddade livet på henne, dvs hon som egentligen var skyldig för äkenskapsbrott som är en allvarlig synd. Jesus visade kvinnan nåd och sa till henne synda inge mer när hon gick iväg. Hon fick alltså en andra chans! Så vad lärde vi av Jesus här? Jo han lärde oss att vi måste förlåta varandra och visa varandra ödmjukhet och ha tålamod med folk och ge dom en chans till i livet precis som vi själva en dag behöver. Oavsett om vi är heliga och lyder så ska vi fortfarande förlåta andra därför Jesus gjorde det. Sen lärde han oss att sluta synda när vi blev skonade eftersom han sa "gå och synda inge mer". T.ex. om vi har blivit förlåtna av en vän för en missgärning så ska vi inte gå och upprepa det mot vännen igen därför då har vi inte omvänt oss från synden utan snarare fallit tillbaka till synden, Bibeln säger att vända sig tillbaka till synden är som när hunden vänder sig tillbaka till sin spya. Sund förnuft. Bibeln säger att Gamla Testamentet är skuggan av det som skulle komma och det nya förbundet skulle vara ett ljus för alla nationer med mycket nåd från Gud och det kom Jesus Kristus med. Nya Testamentet är lösningen på syndernas förlåtelse, nåden, kärleken, freden och Jesus lärde oss hur vi ska leva efter det också. Därför ska vi inte stena folk men istället ge en ny chans som Jesus gav oss. Folk kan ändra på sig och det är just vad Jesus också gör med folk. Han ändrade mig och han har ändrat miljoner andra människor genom tiderna. Jesus lärde oss också be "Fader vår" bönen där vi ber till Fadern att vi ska bli förlåtna för våra överträdelser LIKSOM vi förlåter andra. Så den bönen säger vad vi först ska göra och det är att förlåta varandra och sedan hoppas på att folk inser sina misstag och ändrar på sig och ödmjukar sig tacksamt. Fungerar inte det så har folk fått en chans iaf som alla förtjänar och sen är resten upp till Gud vad som komma skall. Man får hoppas att det kommer många chanser och att folk tillslut omvänder sig. Jag omvände mig tillslut och jag tackar Gud att han har tålamod med mig.

Johannes 8:1-11

"Och Jesus gick ut till Oljeberget.  Tidigt på morgonen kom han tillbaka till tempelplatsen. Allt folket samlades omkring honom, och han satte sig ner och undervisade dem.  Då kom de skriftlärda och fariseerna fram till honom med en kvinna som hade gripits för äktenskapsbrott. De ställde henne mitt framför sig  och sade: "Mästare, den här kvinnan greps på bar gärning, när hon begick äktenskapsbrott.  I lagen har Mose befallt oss att stena sådana. Vad säger då du?"  Detta sade de för att snärja honom och ha något att anklaga honom för. Men Jesus böjde sig ner och skrev med fingret på marken.  När de stod kvar och frågade honom, reste han sig och sade: "Den som är utan synd må kasta första stenen på henne." Och han böjde sig ner igen och skrev på marken.  När de hörde detta gick de därifrån, den ene efter den andre, de äldste först, och han blev lämnad ensam kvar med kvinnan som stod där.  Jesus reste sig upp och sade till henne: "Kvinna, var är de? Har ingen dömt dig?"  Hon svarade: "Nej, Herre, ingen." Då sade Jesus: "Inte heller jag dömer dig. Gå, och synda inte mer!"

Hebreerbrevet 8:9-10

"Se, dagar skall komma, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Juda hus, inte ett sådant som jag slöt med deras fäder den dag jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egyptens land. Eftersom de inte blev kvar i mitt förbund, brydde jag mig inte om dem, säger Herren. Detta är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels hus, säger Herren: Jag skall lägga mina lagar i deras sinnen och skriva dem i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud, och de skall vara mitt folk."

Matteus 26:28

"For this is my blood of the new testament, which is shed for many for the remission of sins." (Jesus pratar. Han är det nya förbundet. Blodsförbundet. Nya Testamentet.)

Jag vill poängtera att i många samhällen förr avrättade man brottslingar som bröt mot lagen och gick emot "hövdingens" viktiga regler etc. Det gäller inte bara dåtid heller utan idag avrättas folk också. Sverige gjorde också det förr. Islam däremot stenar än idag med motivation att det var så man gjorde på Moses tid och därför ska det göras så idag också. Viktigt att tillägga att deras sharialagar är inte detsamma som Moses Lagar. Men tiden stannar ju inte vid Moses tid utan ett nytt förbund skulle komma i framtiden och det förbundet blundar islam för. Dom struntar i Jesus lära och följer Mohameds lära istället som är kombinerat med ideer från Moses tid. Men den versionen av "sista läran" finns dock inte med i Bibeln därför Jesus är den "sista läran" enligt Bibeln. Dom påstår också att dom tror på samma Gud, och samma profeter, och samma Jesus Kristus som vi Kristna tror på men sanningen är att dom läser inte ens Bibeln utan dom läser Koranen som har en egen version av det hela. Varför gör dom det? Därför dom tror att Bibeln är korrupt och att den riktiga versionen är borta efter Mohameds tid (600-talet). Med andra ord så slarvade Gud bort sitt ord men lyckades bevara det korrupta. Men det är inte sant därför Gud har inte misslyckat med att bevarat sina uppenbarelser till oss som han också lovade  att han skulle göra i sitt Ord. Vi har kvar manuskripten från Bysantinska riket från ca 200-talet i museum som vi kan titta på idag. Det har hittats flera tusen Biblar av samma version som var "majoritets texten" på den tiden. Den sanna Jesus som gick på jorden för ca 2000 år sedan är dokumenterad i Bibeln. Så vill du veta vem Jesus är, går du till BIBELN som är källan till sanningen, och inte till en annan bok eller ideologi.

Hebreebrevet 8:5

"De tjänar i den helgedom som är en skuggbild av den himmelska helgedomen, enligt den föreskrift som Mose fick när han skulle bygga tabernaklet. Gud sade: Se till att du gör allt efter den förebild som du fick se på berget."

(det Moses gjorde var en skuggbild av det himmelska och Jesus är tabernaklet, den himmelska helgedomen)

Om oss

Narrow gate är en liten gemenskap som fokuserar på att sprida information om det sanna evangeliet om Jesus Kristus.

Kontakt

Web: www.narrowgate.se

E-post: info@narrowgate.se

Plats: Västerås , Sverige

Detta tror vi på

Jesus Kristus är enda vägen till Gud , Fadern. 
Vi tror på Gud Fadern, Sonen och den helige Ande. 
Vi tror på Jesu Kristi uppståndelse.
Jesus Kristus har utgjutit sitt blod på korset till lösen för våra synder.

Nyhetsbrev

© 2017 - Narrow Gate. All Rights Reserved. Designed By Narrow Gate

Please publish modules in offcanvas position.