×

OBS

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View e-Privacy Directive Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Synd sårar Guds känslor

 

imageHJÄRTAIRYMDEN

Bibeln säger att Gud har känslor precis som hans skapelse också har känslor. Det finns stunder han är glad och skrattar men också arg och vred. Och dom känslorna pratar man ofta om och är medveten om att Gud har men sen finns det andra stunder som man inte pratar så mycket om, dvs när Gud är i sorg och känner sig bedrövad och har ett förkrossat hjärta. Va? Kanske du tänker, en allsmäktig Gud som har ett förkrossad hjärta? Ja Gud kan också få ett förkrossat hjärta (1 Moseboken 6:6. Psaltaren 78:40. Hezekiel 6:9) liksom vi kan få när någon sviker och sårar en. Vi sårar Gud varje gång vi är olydiga mot Gud och syndar mot honom. Likadant som när barn är olydiga mot sina föräldrar som varnar och varnar sina barn för faran därför dom älskar sina barn men barnen lyssnar inte och det resulterar att dom råkar illa ut medans föräldrarna ser på hur barnens liv förstörs. Och det krossar hjärtat på föräldrarna. Det är likadant med oss människor och Gud därför Gud är vår Fader och vi är hans barn och han försöker nå oss hela tiden med sina varningar och instruktioner. Men många lyssnar inte och vänder Gud ryggen till istället och är upproriska mot sin Skapare. Gud har alltid försökt nå oss via sitt ord Bibeln samt sänder sina profeter till oss och han gör det än idag. 

I vår tid har vi även kristna som ska vara Guds Ambassadörer på jorden och representera Jesus Kristus som är Guds Son som Gud Fadern skickade till världen för att rädda mänskligheten. Gud vill rädda oss från det som separerar oss från Gud. Vad är det Jesus räddar oss från? Jesus räddar oss från just det som sårar Gud och gör hans hjärta förkrossat.. Synd! Jesus räddar oss från synd som Gud hatar och avskyr och kommer dömma mänskligheten efter sen på domedagen. Om dina synder inte är förlåtna på domedagen så kommer Gud döma dig till helvetet enligt Bibeln.

För att få mera perspektiv på hur mycket synd sårar Gud och som också väcker hans vrede så kan vi titta på det förflutna vad som krossade Guds hjärta tidigare. Därför Gud är den samme igår som idag. Gud har alltid befallt människan att vi ska lyda honom därför han vet vad som är bäst för oss och även vad som är farligt och förstör för oss. Redan på Adam och Evas tid gav Gud människan instruktioner at följa. Gud vill att vi ska vara heliga och det är vi om vi lyder honom, han vill inte att vi ska synda men det gör vi när vi är olydiga. För ca 4600 år sedan pratar Bibeln om den gamla världen som gick under pga synd. Slutet på tiden för den världen var på Noas tid och den världen tog slut pga att människorna på den tiden var så grymma och onda. Bibeln säger att människornas ondska på den tiden var så stor på jorden så att deras hjärtan och alla tankar dom hade och alla avsikter dom hade var alltigenom onda, hela tiden. Och det gjorde Gud så ledsen och bedrövad och det krossade hans hjärta så att han ångrade att hade skapade oss människor på jorden. Enligt Bibeln.

Han har skapat oss med en fri vilja och vill att vi ska välja honom frivilligt men blev besviken över att så många valde bort honom. Det krossade hans hjärta. Det väckte också hans vrede så mycket så att han ville utrota ondskan på jorden. Och det gjorde han genom att sända en stor flod över hela världen som kallas för syndafloden i Bibeln. Men det fanns ett litet hopp för mänskligheten därför Gud såg en rättfärdig man innan han sände domen över jorden. Han såg Noa och hans familj som fortfarande var goda och älskade Herren. Dom hade inte blivit korrupta och onda än som dom andra människorna. Gud bevarade Noa och hans familj. Gud bevarade också många djurarter i Noas Ark, som var en gigantisk båt. Det finns mera historia kring det här att berätta som t.ex att Noa predikade många år till folket att folket skulle omvända sig från sina onda vägar och följa med i Arken osv men alla hånade och skrattade åt honom och tyckte att han var galen. Egentligen var det folket som var galna eftersom dom vände Gud ryggen till.

Många ateister och hånare idag tycker Gud i Gamla Testamentet var ond som utrotade dom onda människorna på Noas tid, dom tycker inte att det var bra att Gud utrotade ondskan på jorden utan dom tycker istället att Gud skulle ha bevarat ondskan. I mina öron så är det obegripligt att Gud skulle bevara ondskan och samtidigt vara en rättvis Gud med en god karaktär. Bibeln säger att det är satan som är den onda och det bevisar vem hånarna egentligen är kuvade under. Idag är det Jesus Kristus som är "Arken" och vår enda räddning från den här grymma världen och domen som kommer snart. Jesus sa att Sista Tiden ska vara som på Noas tid och tittar vi på världen idag så är det mycket ondska och synd i världen och folk är väldigt onda idag. Och synderna blir bara värre och värre. Gud känner likadant idag som på Noas tid över synd men idag har mera människor lyckats komma till Gud och valt honom av fri vilja därför dom älskar sin Skapare med hela sitt hjärta. Och vi troende kommer bli krönta i himlen och få evigt liv med Herren men dom onda som inte känner Gud kommer hamna i helvetet pga sina synder. Skrifterna säger att Gud har inget nöje i att skicka folk till helvetet därför han vill hellre att dom ska komma till honom och leva med honom i himlen. 

Bibeln säger att Fadern Gud är glad och nöjd över sin Son Jesus Kristus därför han levde ett heligt och fläckfri och ett syndfri liv här på jorden. Och han vill att vi ska följa Jesus som är den enda vägen till Gud och då kommer vi bli frälsta och räddade om vi gör det. Gud befriar oss från synd och ger oss syndernas förlåtelse så vi kan veta helt säkert att vi kommer vara med Herren den dagen vi dör. Ingen annan kan ge oss den säkerheten förutom Guds Son Jesus Kristus. När vi omvänder oss från synd till Jesus så följer det att vi säger upp det gamla livet och slutar synda och istället föds på nytt och lever ett heligt liv efter Jesus lära. Om vi skulle råka göra en missgärning så har vi Jesus som är vår advokat därför Gud vet att vi är felbara varelser. Men, Gud är inte dum därför han tillåter oss inte att använda Jesus som en licens till att fortsätta att synda med nöje etc, utan Jesus sa synda inge mer och Paulus och Johannes skrev också det i sina brev och dom följer Jesus lära. Gud lurar man inte och han vill ha ett rent hjärta och inte ett syndigt hjärta. Bibeln säger "välsignade är dom som är renhjärtade dom ska se Gud". 

Det är vår försoning med Gud i stora drag. Bibeln har alla detaljer nerskrivet så jag rekommenderar att du läser Evangelierna för att lära dig mera om Jesus lära och vistelse på jorden. Även resten av Nya Testamentet för att veta hur den första kyrka fungerade och vad dom gick igenom. Bibeln överlag berättar väldigt mycket om vad som kommer att ske i framtiden, den Sista Tiden, som är väldigt aktuell för vår generation idag, dvs tiden innan Jesu kommer tillbaka med vrede. 

 "Då ångrade Herren att han hade gjort människorna på jorden, och han var bedrövad i sitt hjärta. Herren sade: "Människorna som jag har skapat skall jag utrota från jordens yta, ja, både människor och fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar. Jag ångrar att jag har gjort dem." Men Noa hade funnit nåd inför Herrens ögon." 1 Moseboken 6:6-8 SFB

 "Hur ofta var de inte upproriska mot honom(Gud) i öknen och bedrövade honom(Gud) i ödemarken!" Psaltaren 78:40 SFB 

 "De samme edre igenblefne skola då tänka uppå mig ibland hedningarna, der de fångne vara måste, när jag(Gud) förkrossat hafver deras horiska hjerta, det ifrå mig viket är, och deras horiska ögon, som efter deras afgudar sett hafva; och dem skall ångra den ondska, som de genom all sin styggelse bedrifvit hafva;" Hesekiel 6:9 Karl XII 1873 

"Och Jesus grät." Johannes 11:35 SFB 

En kopia av Noas Ark:  arkencounter.com

 

Om oss

Narrow gate är en liten gemenskap som fokuserar på att sprida information om det sanna evangeliet om Jesus Kristus.

Kontakt

Web: www.narrowgate.se

E-post: info@narrowgate.se

Plats: Västerås , Sverige

Detta tror vi på

Jesus Kristus är enda vägen till Gud , Fadern. 
Vi tror på Gud Fadern, Sonen och den helige Ande. 
Vi tror på Jesu Kristi uppståndelse.
Jesus Kristus har utgjutit sitt blod på korset till lösen för våra synder.

Nyhetsbrev

© 2017 - Narrow Gate. All Rights Reserved. Designed By Narrow Gate

Please publish modules in offcanvas position.